Trimeles / Střípky od mudlů / Dungeons&Dragons aneb Každý může být hrdinou I.
Šokující záhada: Hrad zmizel! Konspirační teoretici (ne)mají jasno! Jejej, něco se pokazilo! Tenkrát na Západě – shrnutí 4. a 5. kola Příčná kombinatorika IV – Zpátky do školy Knižní klub u Trimela – Šikmý kostel TNT2024: Třetí úkol Bertranda Hooki: „Očividne sú na škole mocné kúzla, čo menia plány.“ Ohlédnutí za Tenkrát na Západě – Statistiky, body a střípky ze zákulisí TNT2024: Druhý úkol Školní rok Léto 2024 Tenkrát na Západě – shrnutí 3. kola Mrzispárský večírek II. aneb Kterak jsme ztratili Tesáka TNT2024: První úkol Tradiční nováčkovský turnaj 2024 Emoji na Hradě VI. Tenkrát na Západě – Epilog Pět odstínů léta – zážitky Pět odstínů léta – seriály Tenkrát na Západě – shrnutí druhého kola Tenkrát na Západě – Kde domov můj Tři soudky radí 11 Pět odstínů léta – filmy Tenkrát na Západě – Po bouři Viridis Am Reevesová: „Měla jsem systém, krásně fungoval, dokud se nerozpadl.“ Pět odstínů léta – Letní laskominy Tenkrát na Západě – shrnutí prvního kola Tenkrát na Západě – Do boje! Vlzivolský večílek Hemzy vol. 3 Pět odstínů léta – knihy Tenkrát na Západě – Morální dilema PON – Pod Osm Nejdu Zápisník jednoho dinosaura V – Dinosaurus na koštěti Petronela Uječená: Na jeden den duchem Tenkrát na Západě – Na cestě Tenkrát na Západě Za hranice kouzelného světa – II. část Kagíkování – Alchymista I. a II. Za hranice kouzelného světa – I. část Kagíkování – Bystrozor II. Knižní beseda Příčná kombinatorika III – Famfrpál Amanda Wright: „Nevyhrožuju, neslibuju, neuplácím.“ Dungeons&Dragons aneb Každý může být hrdinou I. Tři soudky radí 10 Magické podniky I. Jezevci na cestách aneb Žlutý sraz v Praze Hog v kocke 19 a 3/4 – Protože smíchu není nikdy dost Hog v kocke 19 – Kagíci? Kagíci! Jak jste tvořili frázevoloviny, a jak to s nimi dopadlo Jak to dopadlo s Březnovou knižní šifrou Rose Daninatali: „Jezevci, těšte se, až vás zase proberu ze zimního spánku.“ Cesta za pokladem LS2024 Mrzimorské výstřelky aneb co všechno z nás zase vypadlo Sebechvála nám nesmrdí aneb Jak dopadly trimelesí ódy Žlutá, kam se podíváš… Teda pardon, zelená?! Měsíc knihy DIY – 7. díl Zápisník jednoho dinosaura IV – Ať žijí technologie (aneb při čem všem jste byli zároveň na hradě) Malé, Malej, Malučký… Princ Hog v kocke 18 – Nový školní rok Březnová knižní šifra Žlutého Trimela Nováčkovská výprava pro Magíka Připravit k luštění – Březnová knižní šifra Žlutého Trimela na obzoru! Příčná kombinatorika II – Vetešnictví u Kšeftaře Deskohráčův stolek speciál – Harry Potter Vzestup Smrtijedů Valentýnské menu DIY – 6. díl Zápisník jednoho dinosaura 3 – Výzva tajemného kloboukového semináře 13 otázek pro profíky Enid Bloom: „Musím říct, že mi to otevřelo oči.“ Hog v kocke 17 – Kagíci Sprosté slovo na šest? Příčná kombinatorika 2024 – Co nás čeká a nemine I. Silvestrovské hemzulky Hog v kocke 16 – Vánoční smíchmajstr Vánoce, Vánoce, přicházejí Vánoční pohyblivé obrázky II – seriály Mrzimorský vánoční playlist Trimeles na cestách – kam za vánoční atmosférou? Vánoční pohyblivé obrázky Hog v kocke 15 – Školní rok v plném proudu Velká vánoční stávka Zápisník jednoho dinosaura 2 – Paměť není, co bývala Mrzimor získal magíka s názvem „Veselá kopa“ Vánoční dárky za hubičku DIY – 5. díl Cesta za pokladem ZS24 Pohřešuje se! Pomoz zatoulaným strašidlům najít cestu domů Last minute halloweenský kostým v Hog stylu Halloweenská křížovka plná (nejen) strašidel Moudra z čarostavů Podzimní tvoření DIY – 4. díl Luna Goshawk: „Očakávania boli, zatiaľ sa mi plnia a možno aj prevyšujú.“ Zápisník jednoho dinosaura – Rozmrazená, ale plešatá Rekapitulace Celoletní úkoly Prokletí termínové neděle Hog v kocke – 14. část – Zpátky do lavic! Ohlédnutí za TNT Rekapitulace Nisqa TNT: Úkol třetí Olivia Wines: „O Mrzimor se nebojím, my si poradíme.“

Střípky od mudlů

Dungeons&Dragons aneb Každý může být hrdinou I.

D&D, Dračák, Dračí doupě, Dungeons&Dragons – názvů má tento celosvětový fenomén mnoho, ale skrývá se pod ním stále jedna a ta stejná věc: možnost odhodit běžné starosti stranou a stát se hrdinou. 

Pomalu se posouváš dolů po laně. Pod tebou je jenom neproniknutelná tma. Jak se to vlastně stalo, že jsi tady s bandou cizinců a hledáš nějaké záhadné svitky? Konečně, ten trouba pod tebou zapálil louči a ty vidíš, kam dopadnout. ,,Dobrý může další!” Zavoláš vzhůru. Za chvíli už všichni stojí kolem tebe. Elf, co se pořád cpe sladkým, dívka se zjizvenou tváří, které podezřele moc chrastí kapsy, tvor, který vypadá z většiny jako strom, bosé děvče se zelenými vlasy, slepec s ptáčkem na rameni a ty. Válečnice v plné zbroji, která se s nikým a s ničím nese…nepiplá.
 
Vydáváte se kupředu, jdeš v čele. Sice je moc dobře neznáš, ale nedovolíš, aby se pod tvým dohledem komukoliv z nich něco ošklivého stalo. Objevujete postupně spletité jeskynní chodby, když v tom vidíte kolem ohně sedět dva zlobry. Vidíš, že si připravují večeři. Nad ohněm pomalu opékají něco, co se až moc podobá lidskému tělu. Chtěla by ses vrátit, ale je pozdě, všimli si vás. Ti amatéři dělají moc velký hluk. Jeden ze zlobrů se rozbíhá přímo proti tobě. Má přes dva metry, v ruce kyj velký jako tvoje noha, ale nejhorší je ten smrad. Tasíš meč a připravuješ si útok. V tom vykřikneš: ,,Dlouhý sek přes hrudník! Yees 17!” ,,Hmm…jo zasahuje. Hoď si na zranění.”
Kdo z vás nikdy neslyšel o dračím doupěti?  Odpověď jistě zní, že téměř každý. Hra na hrdiny pro inťouše, kteří se zavírají někde ve sklepě a pomocí pár poznámek na papíře, smyšlené mapy a plastových figurek si hrají na válečníky a čaroděje. Dnes tomu tak ale již není. Teda až na ty figurky… a mapy… a válečníky a čaroděje.
 
Každopádně Dračí doupě si získává stále více a více příznivců po celém světe. Podle Wizards of the coast, což je americké vydavatelství her, kde jsou vydávány i oficiální příručky DnD, hrálo tuto hru v roce 2021 přes 50 milionů lidí. Reálně věřím, že číslo bude ještě vyšší, a co je hlavní, že se toto číslo stále zvyšuje. Dle mého skromného výzkumu, měla tato hra největší rozmach v době pandemie Covidu. Přesněji v březnu 2020 byla na internetu zaznamenána nejvyšší míra vyhledávání hesel spojených s touto oblíbenou hrou na hrdiny. A odpovědí na to bylo vytvoření sekce na oficiálních stránkách Dungeons and Dragons  ,,Stay at home. Play at home” kde jsou zdarma nabízeny materiály ke hraní DnD. Dostat se tedy k nějakým podkladům pro hraní a vytváření příběhů není až tak těžké. Být hrdinou může skutečně každý, aspoň v tom malém smyšleném světě. A ráda bych vás do tohoto fenoménu aspoň malinko zasvětila. Protože hrdinů, není nikdy dost. 
 
Ale vážně, takhle hra není jenom pro děti a vědce, co mají problém najít si holku. Nevěříte mi? Zadejte do Google vyhledávače ,,Which celebrities play Dungeons and Dragons”. Vyjede vám to pár docela známých jmen jako Vin Diesel, Joe Manganielo, Terry Crews, nebo dokonce Robin Williams a další. Na YouTube lze také dohledat spoustu videí na téma Hollywood stars and DnD. Já osobně v poslední době dokonce potkala pár skupinek majících sezení přímo v hospodě. Možná, že vy také. Poznáte to tak, že osoba v čele má před sebou kartounovou plentu s fantasy motivy, většinou s obrázkem draka, nečekaně.
 
Popularitu Dračáku nám dokazuje například i Hollywoodský film z roku 2023 Dungeons and Dragons: Čest zlodějů. Nevydělal sice tolik, kolik studio očekávalo (něco přes 208 mil. dolarů), ale docela dobře si vedlo u kritiků a mluví se o možném pokračování, jak filmovém, tak i seriálovém. Ještě mnohem dříve však byl natočený animovaný seriál Dungeons & Dragons. Poprvé vyšel v roce 1983. Popisuje dobrodružství šesti dětí, kteří se náhodou ocitli ve fantasy světe. Jejich cílem je vrátit se domů, jejich cesta ale nebude tak jednoduchá. Musejí se vypořádat s mnohým nebezpečím a stát se hrdiny. Sama jsem ho zatím neviděla, ale vypadá to kouzelně.
 
A když jsme u těch seriálů. Kdo by si nepamatoval legendární scény poukazující nám tento svět například v Teorii velkého třesku nebo ve Stranger Things. Byť tady je to skutečně zobrazováno jako hra pro nerdy. Kolik zábavy si však oblíbená skupinka vědců pod taktovkou Leonarda nebo Howarda užila. A když si vzpomeneme na Eddieho a jeho Hellfire club. Popravdě, když jste to viděli, neměli jste někdy chuť si to také alespoň vyzkoušet? 
 
Oficiálně se vznik této hry datuje k roku 1974. Což nám letošní rok činí rokem oslav padesátého výročí nejen této hry, ale i celé kultury s tím spojené. Nebyl to ale začátek. V oficiální encyklopedii ,,Dungeons&Dragons: Art &Arcana a visual history” se můžeme dočíst, že vše začalo už mnohem dříve. DnD se vyvinulo z klasických strategických her adaptujících skutečné bitvy z 1. i 2. světové války, nebo například bitvy napoleonských válek. V tomto případě však hráči ovládali celé armády, ne pouze jednotlivé postavy.
 
První oficiální Dungeons and Dragons, jak už víme, bylo vydáno v roce 1974 pány Garym Gygaxem a Davem Arnesonem. Šlo o tři tenké sešitky, obsahující jen základní pravidla hry, jednoduché bojové principy, návod na vytvoření příběhu a pár ras a povolání, které bylo možné hrát. Celé to bylo ze začátku lehce zmatené. Přesto si tato zábava našla mnoho fanoušků fantasy světů napříč generacemi. Brzy se začala vydávat rozšíření k základním pravidlům a postupně další a další modernizované a komplexnější příručky pro hráče. Poslední vydání příručky jenom pro hráče je více než třísetstránková. A ta nám k hraní nestačí. Dále je možné si zakoupit příručku pro vypravěče neboli dungeon mastera, a bestiář. Nebojte, znát všechno zpaměti není nutné. Ale je dobré je mít po ruce při vytváření postav, a když si přejete, aby vaše hra měla řád a boje dávaly smysl.
Ale proč nás to vlastně baví? Každý by na to odpověděl jinak. Já bych ráda dala jako příklad jednu z epizod již zmíněné Teorie velkého třesku. V epizodě 22 deváté série Sheldon připraví příběh pro těhotnou Bernadette. Hraje zde obávanou Bernatrix, královnu bojovnici. První, co má možnost udělat, je dát si velké pivo a dále třeba užit si i horkou koupel. A co je na tom světě nejlepší je, že těhotní zde můžou být pouze muži. Bernie není hráčkou Dnd, ale na závěr je vděčná, že měla možnost odpočinout si od ,,těhotné Bernadette”.
 
Což je to, co je na tom všem asi nejlepší. Hraní Dračího doupěte nám na chvíli dovolí být někým a něčím jiným. Když po vás každý den někdo šlape, máte milion starostí, nejste zrovna průbojní, trápí vás realita a kdoví co ještě, je vážně super jednou za čas jít a nakopat s přáteli pár gobliních zadků a okrádat bohaté spratky. Se skupinou lidí, před kterými se nemusíte stydět a sdílejí vaši lásku k fantasy, můžete být kýmkoliv a čímkoliv chcete. I když jen na těch pár hodin. Já si u toho vždy zrelaxuji, vyčístím hlavu, vypustím realitu a je ze mě Arbell, drsná válečnice, která si od nikoho nic nenechá líbit. 
Dračí doupě jsou příběhy, které na čas prožíváme a které ale i vyprávíme. Dungeon master podává situace, se kterými se musíte jako skupina vypořádat. A nejde jen o účinkování v daném příběhu a hraní rolí. S opravdu dobrým DM se často dostanete do situací, kdy musíte pohotově reagovat, řešit různé hádanky a rébusy, být kreativní, přemýšlet nad strategií, spolupracovat ve skupině a mnoho dalšího.  Můžete se dostat i do situací, které vás donutí přemýšlet o důležitosti života a jeho smyslu. A když se na tuto myšlenku naladí sedm lidí v jedné místnosti s barevným osvětlením a epickou hudbou, je to velmi silný zážitek. 
 
Pravidla jsou nedílnou součástí, nejsou však nijak těžká. Hlavní je znát schopnosti a dovednosti své postavy, umět s nimi pracovat v boji a tvořit strategii za pochodu. Na to, jaké jsou možnosti hraní a pravidla se podíváme zase příště. 
 
Pro Žlutého Trimela
Ertelie Restel
v jiném světě známá jako válečnice Arbell Materazi

1 komentáře

  1. Tery Poe 5. 6. 2024 21:06

    Pecka, tesim se na ty pravidla!

Napište k tomuto příspěvku komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*