To, na co se všichni famfrpáloví hráči, trenéři, komentátoři, arbitři a fanoušci těšili, je konečně tu! Už se to nedá vzít zpět! Tuto sobotu spatřil poprvé světlo světa nový famfrpál, který v příštím školním roce pozná svého prvního vítěze.
Pojďme ale hezky od začátku. Jak všichni znalci našeho milovaného „famfiku“ vědí, dlouhá léta jsme slýchali sliby, že příští rok už určitě nový famfrpál bude. Všichni se těšili, leštili potloukové hole, zastřihávali ocasní proutky košťat … a přišla sezona, první tréninky a ono zase nic. Starý, sice známý, ale již poněkud obehraný a především oklikaný famfrpál jel dál tak, jako vždy předtím.
Letos však nastal průlom! Vděčíme za něj především panu Ronaldu Holmsi Willamsovi, pracovníku ministerstva kouzel, který asi dva dny nespal, nejedl, nepil a asi ani nechodil na ono místo, kam musí i pan ředitel sám, jen aby s novým famfrpálem pohnul a umožnil první zkušební tréninky. Pravda, první sobotní trénink začal asi s tří a půl hodinovým zpožděním oproti původnímu plánu, nicméně kdo si počkal, ten zažil něco, na co se hned tak nezapomíná.
Hra doznala mnoha změn a nutno říct, že k lepšímu. Nový famfrpál je mnohem náročnější (hlavně časově, v průběhu si opravdu neodskočíte), osobitější, zábavnější a akčnější, než tomu bylo doposud. První velkou změnou jsou nové atributy. Čtyři základní – rychlost, odolnost, technika a hbitost. A čtyři další pro každý daný jednotlivý post. S těmi stávajícími, tedy procenty na postu a letu na koštěti, tvoří dohromady souhrn a kvalitu celého hráče.
Tím však změny zdaleka nekončí, spíše naopak. Tyto nové atributy lze totiž vylepšovat i poté, co hráč na daném postu dosáhne 100%, což přináší užitek tréninku jakéhokoliv postu a to za každé situace, což je podle mě skvělá a revoluční novinka.
Přejděme již však k jádru věci – samému novému famfrpálu. A začněme hezky tam, kde začal celý famfrpál – tedy na postu střelce. Základ stále spočívá v klikání, nicméně teď střelec nejde ihned ke střele, nýbrž všichni střelci na hřišti bojují o camrál. Pro tento boj je nejdůležitějším atributem – atribut bojovnost. Čím větší bojovnost všech tří střelců týmu, tím větší šance, že se camrálu zmocní. Tým, který má v tomto boji převahu, obvykle získává camrál, není to však pravidlem. Camrál získává jediný střelec a ten se musí rozhodnout, co dále s camrálem udělá. Má možnost přihrát spoluhráči (jak jednomu, tak i druhému střelci, kteří jsou s ním na hřišti) nebo vystřelit. Pro dobrou přihrávku je samozřejmě důležitý atribut přihrávání, pro střelu zase střelba. Pokud první střelec, který získal camrál, přihrává dalšímu střelci, je tento střelec nucen jeho nahrávku zachytit včasným kliknutím na ikonku camrálu. Pro delší dobu možnosti zachycení balonu je důležitý atribut manipulace s camrálem. Pokud se kterýkoliv ze střelců rozhodne pro střelu, musí zvolit jednu ze tří obručí, kterou se pokusí camrál prohodit. A tím začíná jeho souboj se soupeřovým brankářem. Každý střelec má po přihrávce znovu možnost přihrát nebo vystřelit.
Brankář rovněž, stejně jako v letech minulých, kliká jako smyslů zbavený, aby hlídal obruče, které má chránit. Myslím si, že je to u něj velice důležitá věc, jelikož rozhoduje o tom, jak velké bude mít pokrytí obručí společně s atributem pokrytí obručí. Rozehrávku jsme zatím nezkoušeli, ale je jasné, že pokud brankář camrál chytne, může toho využít k založení protiútoku, k čemuž tento atribut, tedy rozehrávka, slouží. Chytání a reakce brankář používá v okamžiku, kdy na něj letí střela a on se musí co nejrychleji rozhodnout, které obruče bude krýt. S reakcemi zatím nemáme moc zkušeností, jelikož brankář zatím nikdy nevěděl, kam střela letí a chytal tak naslepo, ale to se jistě brzy zlepší. Co se týče chytání, tak to je samozřejmě pro brankáře hlavní atribut a ovlivňuje to, zda camrál chytí.
Velmi zajímavě je podle mého názoru udělán odrážeč. Všichni čtyři odrážeči hlídkují po hřišti a poté je umožněno jednomu až dvěma nejaktivnějším z nich namířit potlouk na soupeřova hráče. Je přitom důležité najít jméno soupeře v obou křídlech, kde se zobrazují všechna jména soupeřů nebo také mezery a následně pálit. Atributy jsou zde velmi jednoduché – síla odpalu – rozhoduje, kolik procent zdraví soupeři při zásahu uberete, míření – ovlivňuje, zda soupeře trefíte, přehled o pozicích potlouků – rozhoduje nejvíc, zda se k potlouku odrážeč dostane, přehled o pozicích hráčů – ovlivňuje rychlost rozhodování při určení, na kterého protihráče pošle hráč potlouk.
No a závěrem nám zbývá chytač, kde jsme se dočkali revoluční změny, nekonečné pětiminutové čekání na klik je pryč a nahrazeno klikáním poměrně rychlým. Revoluční změnu jsme doznali v tom, že uvidíme, jak na tom chytači jsou na spodní liště, kde se chytači budou o Zlatonku přetahovat. Čím víc žluté barvičky uvidíme, tím je pravděpodobnější, že náš chytač Zlatonku chytí a naopak, pokud bude žluté barvy málo, je nepřítel k chycení blíž, než bychom si přáli. Dále jsou tu také překážky, které chytač musí překonat v co nejrychlejším sledu tak, že zaškrtá správná čísla a rychle se vydá za Zlatonkou. Atributy jsou následující – postřeh – ovlivňuje, zda se chytač vyhne překážkám, všímavost – ovlivňuje dobu vyhlížení Zlatonky, zrychlení – ovlivňuje plochu, na které se bude muset hráč vyhýbat překážkám, soustředěnost – ovlivňuje schopnost chycení Zlatonky.
Je to mnoho informací najednou, které se musíme učit a které musíme narychlo poznat, nicméně odměna za to stojí, neb co chutná lépe než vítězství? Závěrem bych rád dodal pár vlastních postřehů. Famfrpál bude odteď trochu víc o náhodě, co se týče střílení branek, neb správný věštec v brance může vychytat i ty nejlepší soupeřovi střelce a dát tak svému týmu úžasný náskok. Je podle mě důležité, aby byl člověk na brankáři nejlépe flegmatik a aby si z inkasovaných branek nic nedělal, aby šel na 100% do dalšího souboje se soupeřovou střelou. Nové atributy hru hodně ovlivní, zatím nevíme, jak často je budeme moci měnit, ale jejich správné nastavení a využití výrazně ovlivní výsledek celého zápasu. Je nutno být v tomto případě kolegiální a domluvit se na taktice, především střelci, kde bych zavedl dva hráče pro účely vybojovat camrál a nahrát ho na třetího střelce, který bude mít jediný úkol – camrál chytit a skórovat. Osobně si myslím, že je lepší mířit na jednu z krajních obručí, jelikož střední bývá pro golmana snadno pokrytelná. Naopak u brankáře myslím, že je lepší zůstat mezi střední obručí a jednou další, aby měl brankář co největší možnost zásahu. Co se týče odrážečů, nemyslím si, že by platilo pravidlo „sejměte chytače“. Nejdůležitější bude i zde se domluvit, mlátit všechny potlouky do jediného soupeře, který tak velmi rychle odpadne. První by měl být na řadě soupeřův odrážeč, jelikož když nikdo nebude odrážet proti, rychleji tak sejmeme i zbytek týmu. U chytače je věc poměrně jednoduchá, nejdůležitější jsou rychlost a postřeh, klikat rychle, klikat správně, toť cesta k chycení toho zpropadeného zlatavého míčku, který už jsme tak dlouho nechytili…
Rád bych slyšel k tomuto článku nějaké postřehy, návrhy, nápady apod., neb čím víc se o famfrpálu budeme bavit, tím lépe ho poznáme a tím lépe ho budeme pak hrát. Jasné je to, že nový famfrpál dává větší šance pro slabší týmy, což ten náš bohužel v posledních letech byl. Je tedy na nás, abychom toho využili a dočkali se toho, po čem všichni už takovou dobu prahneme – vítězství.
Peter Warhall