Trimeles / Koutek deskovek / Deskohráčův stolek speciál – Harry Potter Vzestup Smrtijedů
Kam i králové chodí sami aneb 19. listopad jako MDT Emoji na Hradě VII. Cesta za jiskrou Ohnivce Hog v kocke 20 a 2/2 – Neviditelný speciál Zápisník jednoho dinosaura VI. – dinosauří šatník Za plamenem svíčky Halloween is coming Odznáčky – všechny chytit máš! Aneb minisoutěže Žlutého Trimela Podzimní luštění Hog v kocke 20 Jak vyzrát na podzimní depku Skořicoví šneci DIY – 8. díl Tradiční nováčkovský turnaj – shrnutí Nováčkovská výprava Šokující záhada: Hrad zmizel! Konspirační teoretici (ne)mají jasno! Jejej, něco se pokazilo! Tenkrát na Západě – shrnutí 4. a 5. kola Příčná kombinatorika IV – Zpátky do školy Knižní klub u Trimela – Šikmý kostel TNT2024: Třetí úkol Bertranda Hooki: „Očividne sú na škole mocné kúzla, čo menia plány.“ Ohlédnutí za Tenkrát na Západě – Statistiky, body a střípky ze zákulisí TNT2024: Druhý úkol Školní rok Léto 2024 Tenkrát na Západě – shrnutí 3. kola Mrzispárský večírek II. aneb Kterak jsme ztratili Tesáka TNT2024: První úkol Tradiční nováčkovský turnaj 2024 Emoji na Hradě VI. Tenkrát na Západě – Epilog Pět odstínů léta – zážitky Pět odstínů léta – seriály Tenkrát na Západě – shrnutí druhého kola Tenkrát na Západě – Kde domov můj Tři soudky radí 11 Pět odstínů léta – filmy Tenkrát na Západě – Po bouři Viridis Am Reevesová: „Měla jsem systém, krásně fungoval, dokud se nerozpadl.“ Pět odstínů léta – Letní laskominy Tenkrát na Západě – shrnutí prvního kola Tenkrát na Západě – Do boje! Vlzivolský večílek Hemzy vol. 3 Pět odstínů léta – knihy Tenkrát na Západě – Morální dilema PON – Pod Osm Nejdu Zápisník jednoho dinosaura V – Dinosaurus na koštěti Petronela Uječená: Na jeden den duchem Tenkrát na Západě – Na cestě Tenkrát na Západě Za hranice kouzelného světa – II. část Kagíkování – Alchymista I. a II. Za hranice kouzelného světa – I. část Kagíkování – Bystrozor II. Knižní beseda Příčná kombinatorika III – Famfrpál Amanda Wright: „Nevyhrožuju, neslibuju, neuplácím.“ Dungeons&Dragons aneb Každý může být hrdinou I. Tři soudky radí 10 Magické podniky I. Jezevci na cestách aneb Žlutý sraz v Praze Hog v kocke 19 a 3/4 – Protože smíchu není nikdy dost Hog v kocke 19 – Kagíci? Kagíci! Jak jste tvořili frázevoloviny, a jak to s nimi dopadlo Jak to dopadlo s Březnovou knižní šifrou Rose Daninatali: „Jezevci, těšte se, až vás zase proberu ze zimního spánku.“ Cesta za pokladem LS2024 Mrzimorské výstřelky aneb co všechno z nás zase vypadlo Sebechvála nám nesmrdí aneb Jak dopadly trimelesí ódy Žlutá, kam se podíváš… Teda pardon, zelená?! Měsíc knihy DIY – 7. díl Zápisník jednoho dinosaura IV – Ať žijí technologie (aneb při čem všem jste byli zároveň na hradě) Malé, Malej, Malučký… Princ Hog v kocke 18 – Nový školní rok Březnová knižní šifra Žlutého Trimela Nováčkovská výprava pro Magíka Připravit k luštění – Březnová knižní šifra Žlutého Trimela na obzoru! Příčná kombinatorika II – Vetešnictví u Kšeftaře Deskohráčův stolek speciál – Harry Potter Vzestup Smrtijedů Valentýnské menu DIY – 6. díl Zápisník jednoho dinosaura 3 – Výzva tajemného kloboukového semináře 13 otázek pro profíky Enid Bloom: „Musím říct, že mi to otevřelo oči.“ Hog v kocke 17 – Kagíci Sprosté slovo na šest? Příčná kombinatorika 2024 – Co nás čeká a nemine I. Silvestrovské hemzulky Hog v kocke 16 – Vánoční smíchmajstr Vánoce, Vánoce, přicházejí Vánoční pohyblivé obrázky II – seriály Mrzimorský vánoční playlist Trimeles na cestách – kam za vánoční atmosférou? Vánoční pohyblivé obrázky Hog v kocke 15 – Školní rok v plném proudu Velká vánoční stávka Zápisník jednoho dinosaura 2 – Paměť není, co bývala Mrzimor získal magíka s názvem „Veselá kopa“ Vánoční dárky za hubičku DIY – 5. díl Cesta za pokladem ZS24

Koutek deskovek, Zamyšlení

Deskohráčův stolek speciál – Harry Potter Vzestup Smrtijedů

Oliv mě našla, jak se před ní schovávám, protože jsem dlouho nic nenapsal. Takže zde je jeden rychlý speciál o další kooperativní deskové hře ze světa HP. Tentokrát je ale o něco jednodušší, má méně komponentů, hlavně velkou plastovou sošku Voldemorta, ale především ko-sti-čky.

Zdroj: Planeta her

Co to je?

Vzestup Smrtijedů je plně kooperativní kra pro 2-4 hráče dle krabice ve věku 11+ a na 60 minut. První věcí, co musím říct je, že věk a doba partie je dosti zavádějící. Někdy hru zvládnou odehrát i mladší děti a hra vás dokáže smáznout za půl hodiny, ani neřeknete Mrzimor, nebo se může táhnout i hodinu a půl v epickém finále proti Vy víte komu. Ale to předbíhám.

V krabici najdete hrací plán rozdělený na tři části, na každý druh lokací. Velké karty tří hráčských týmů – Brumbálovu armádu, Fénixův řád a Bradavice. Paklík karet postav a smrtijedů. Červené žužu kostičky zranění, černé plastové patvary jako ukazatele vlivu. Kouzelné různobarevné kostky. Hromádků žetonů kouzel. Dvanáctistránková pravidla a třinácticentimetrového pána zla na podstavci se vším, co k němu patří. Vše zabaleno v trochu vzdušnějším, přesto funkčním, plastovém insertu.

Vaším úkolem je odolávat útokům smrtijedů a následně, když se ukáže, i samotného Voldemorta. Pokud vám „umře“ určitý počet kouzelníků hra končí. Pokud přijdete o všechny kouzelníky v partě jen jediného hráče hra končí. Pokud ovládnou smrtijedi alespoň čtyři místa hra končí. A nakonec pokud všechna místa v lokaci včetně lokace jsou ovládnuty, ano přesně tak, konec hry, pardálové. Šance jsou proti vám. Neohroženě se vydáte štěstí naproti, vytvoříte svůj ultimátní tým kouzelníků, s kterým budete posílat smrtijedy do Azkabanu, než stanete před samotným Pánem zla. Toho pětkrát zraníte (případně šestkrát, pokud chcete hrát obtížnější verzi) a naplníte osud jako Harry Potter (ehm, či jiná, lepší postava)?

 

Jak se hraje?

Nejprve k přípravě. Rozložíte herní plán, na který umístíte figurku Voldemorta. Poté vezměte karty míst, roztřiďte je po dvou podle lokace, do které patří, náhodně dvojici karet zamíchejte a umístěte na příslušné místo lokace. Pak si každý hráč vybere frakci, za kterou bude chtít hrát, její žeton a jednu ze dvou startovních postav dané frakce. Kartu Lorda Voldemorta si zatím ponechte stranou a do balíčku postav přimíchejte zbylé karty postav. Ke každé lokaci vyložte po třech kartách ze vzniklého balíčku, a nakonec do přibližné půlky balíčku vložte kartu Lorda Voldemorta. Zbývající žetony kouzel umístěte na dosah všech hráčů lícem dolů, společně s kouzelnými kostkami, kostičkami zranění a vlivu. Stejně tak i osmistěnnou kostku Pána Zla.

 

Teď k samotné hře. Hráč na tahu si zvolí, do které ze tří lokací se chce vydat. Tu označí svým žetonem a hodí si Voldemortovou kostkou. Pokud padne symbol doprava nebo doleva, otočíme figurkou Lorda Voldemorta o jednu lokaci daným směrem, tam přidáme jeden ukazatel vlivu, udělíme jedno zranění každé kladné postavě, stejně tak i postavám v hráčově týmu, pokud se nachází ve stejné lokaci, kam se Voldemort natočil. A pokud je v lokaci i některý ze smrtijedů vyhodnotíme jeho akci. Pokud ale padne symbol Znamení zla, Voldemort zůstává na místě, rozdělí zranění a přidá se vliv na lokaci jako v předchozím případě, stejně tak i schopnosti smrtijedů, ale navíc se aktivuje i jejich speciální schopnost, a to ve všech lokalitách a následně i v ovládnutých lokacích.

Následuje už tah aktivního hráče. Ten si připraví základní výběr kostek dle jeho frakce plus ty, které získává ze schopností kouzelníků v jeho týmu. Načež kostkami vrhne. Z hodu musí přiřadit minimálně jednu kostku, pokud nemůže nebo nechce, musí jednu kostku vyřadit a zbytek může přehodit.
Kostky může přiřadit na kouzelníky v lokaci, díky čemuž je po splnění všech podmínek získá do svého týmu. Pokud mají na sobě kostičky zranění, jsou všechny vyléčeny.
Druhou možností je přiřazení kostky ke smrtijedovi. Ten po splnění podmínek na něm dostane jedno zranění a hráč za to získá náhodný žeton kouzla. Ty mají výhodu, že je můžete využívat i v tahách ostatních hráčů nebo kdykoliv ve svém.
Třetí možností je využívání symbolů na kostkách k aktivaci schopností své frakce nebo některého kouzelníka v týmu. Takto to pokračuje, než hráč rozřadí všechny své kostky nebo se rozhodne nepokračovat (kostky nepřály a nemůže získat/zranit další karty nebo spustit své schopnosti). Získá kouzelníky, které úspěšně naverboval do svého týmu. Pošle smrtijedy, které dostalo jejich poslední zranění, do Azkabanu, kouzelníky na ošetřovnu a vyhodnotí Voldemortův vliv na lokace. Zkontroluje se, jestli hráči prohráli nebo vyhráli, jinak pokračuje v tahu další hráč.

Hodnocení

Velkým jmenovatelem celé hry je slovo NÁHODA. Takže pokud je pro vás frustrující, že váš osud ve hře ovlivňuje tento faktor, raději bych se poohlédl jinde. Protože náhoda je zde přítomna opravdu všude a hra vám to zrovna neusnadňuje. Na získání jednoho kouzelníka potřebujete minimálně dvě kostky z počátečních čtyř. A to dvě kostky, pokud zrovna padne zdvojený symbol. Takže ze začátku máte opravdu velké štěstí, pokud někoho ve svém tahu získáte nebo něco uděláte. Jenže mezitím, než se dostanete k dalšímu tahu, jeho temné Voldemordstvo napáchá paseku, takže se snažíte hasit, co jen to jde, nebo jdete na pokus číslo dva o získání onoho vyhlédnutého kouzelníka, který vám odemkne další kostku. Abyste mohli příští tah už opravdu něco udělat nebo získat o něco silnějšího kouzelníka. Kterého vám posléze přizraní Belatrix nebo Péťa.
Náhoda také hraje velkou roli v tom, jak balíček kouzelníků promícháte. Protože už při rozřazení prvních devíti karet můžete hru rovnou zabalit, pokud tři až čtyři karty jsou smrtijedi. A to, pokud jsou po dvou ve dvou lokacích. Pak narazíte na toho pátého a ten už jen zpečetí konec hry.

Když už jsme u karet, jejich kvalita je příšerná. Tedy v mé kopii. Prohnuté, tisk mi přijde rozpitý a zvolený font taktéž nepomáhá. Takže máte dvě možnosti buďto si je obalíte (jako já) a budete trpět tím, že se pořád svého spoluhráče ptáte, co je to za kartu a co dělá. Nebo po druhé hře budete mít výrazně odřené a označené karty.
Další negativum jsou pravidla, která mají díry, až si někdy i protiřečí. Za což může to, že tato hra vychází ze systému hry Atlantis Rising. Ten si samozřejmě upravuje. Ale stejně tak vznikly verze pro Star Wars, Marvel nebo Avatar: Last Airbender a ani jedna tyto problémy neřeší a je pouze na vás, jak hru budete hrát.

Ale abych pouze nebyl negativní, ostatní komponenty jsou na dobré úrovni. Hra probíhá rychle a vždy se něco děje. Získáním každého dalšího kouzelníka je váš tým silnější a hra se zjednoduší, tím že máte více možností. Čímž se dostáváte blíže k odhalení Voldemorta a ukončením partie. A vždy když vezmete do ruky kostky a padne přesně to, co jste potřebovali, abyste toho získali co nejvíce, je to velmi, velmi dobrý pocit.  S tím se také pojí i to, že hru není jednoduché vyhrát. Prozatím máme statistiku okolo 50%. Jak to tak bývá u podobných her, s větším počtem hráčů se procento snižuje.
Možná to zní, že hraní Vzestupu smrtijedů jsem si moc neužíval, ale opak je pravdou. Protože své chyby můžete svést na náhodu a abych někoho citoval „Bude to bolet, ale užiješ si to.“.

Pro Žlutého Trimela
Theodor Mudd

2 komentáře

  1. Samuel Warren 17. 2. 2024 20:53

    Ten umělohmotnej Voldy mě dostal. :D

  2. Oliv W. 19. 2. 2024 20:50

    Jenom aby bylo jasno, odmítám nařčení, že chodím po redakci a naháním schovávající se redaktory! :D

    Každopádně hra vypadá super! Mám chuť si ji pořídit už jenom kvůli tomu Voldymu. :D

Napište k tomuto příspěvku komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*