Trimeles / Archiv 2005–2009 / 17. číslo (30.10.2007) / Letitia te Tiba o zahraniční stáži
Odznáčky – všechny chytit máš! Aneb minisoutěže Žlutého Trimela Podzimní luštění Hog v kocke 20 Jak vyzrát na podzimní depku Skořicoví šneci DIY – 8. díl Tradiční nováčkovský turnaj – shrnutí Nováčkovská výprava Šokující záhada: Hrad zmizel! Konspirační teoretici (ne)mají jasno! Jejej, něco se pokazilo! Tenkrát na Západě – shrnutí 4. a 5. kola Příčná kombinatorika IV – Zpátky do školy Knižní klub u Trimela – Šikmý kostel TNT2024: Třetí úkol Bertranda Hooki: „Očividne sú na škole mocné kúzla, čo menia plány.“ Ohlédnutí za Tenkrát na Západě – Statistiky, body a střípky ze zákulisí TNT2024: Druhý úkol Školní rok Léto 2024 Tenkrát na Západě – shrnutí 3. kola Mrzispárský večírek II. aneb Kterak jsme ztratili Tesáka TNT2024: První úkol Tradiční nováčkovský turnaj 2024 Emoji na Hradě VI. Tenkrát na Západě – Epilog Pět odstínů léta – zážitky Pět odstínů léta – seriály Tenkrát na Západě – shrnutí druhého kola Tenkrát na Západě – Kde domov můj Tři soudky radí 11 Pět odstínů léta – filmy Tenkrát na Západě – Po bouři Viridis Am Reevesová: „Měla jsem systém, krásně fungoval, dokud se nerozpadl.“ Pět odstínů léta – Letní laskominy Tenkrát na Západě – shrnutí prvního kola Tenkrát na Západě – Do boje! Vlzivolský večílek Hemzy vol. 3 Pět odstínů léta – knihy Tenkrát na Západě – Morální dilema PON – Pod Osm Nejdu Zápisník jednoho dinosaura V – Dinosaurus na koštěti Petronela Uječená: Na jeden den duchem Tenkrát na Západě – Na cestě Tenkrát na Západě Za hranice kouzelného světa – II. část Kagíkování – Alchymista I. a II. Za hranice kouzelného světa – I. část Kagíkování – Bystrozor II. Knižní beseda Příčná kombinatorika III – Famfrpál Amanda Wright: „Nevyhrožuju, neslibuju, neuplácím.“ Dungeons&Dragons aneb Každý může být hrdinou I. Tři soudky radí 10 Magické podniky I. Jezevci na cestách aneb Žlutý sraz v Praze Hog v kocke 19 a 3/4 – Protože smíchu není nikdy dost Hog v kocke 19 – Kagíci? Kagíci! Jak jste tvořili frázevoloviny, a jak to s nimi dopadlo Jak to dopadlo s Březnovou knižní šifrou Rose Daninatali: „Jezevci, těšte se, až vás zase proberu ze zimního spánku.“ Cesta za pokladem LS2024 Mrzimorské výstřelky aneb co všechno z nás zase vypadlo Sebechvála nám nesmrdí aneb Jak dopadly trimelesí ódy Žlutá, kam se podíváš… Teda pardon, zelená?! Měsíc knihy DIY – 7. díl Zápisník jednoho dinosaura IV – Ať žijí technologie (aneb při čem všem jste byli zároveň na hradě) Malé, Malej, Malučký… Princ Hog v kocke 18 – Nový školní rok Březnová knižní šifra Žlutého Trimela Nováčkovská výprava pro Magíka Připravit k luštění – Březnová knižní šifra Žlutého Trimela na obzoru! Příčná kombinatorika II – Vetešnictví u Kšeftaře Deskohráčův stolek speciál – Harry Potter Vzestup Smrtijedů Valentýnské menu DIY – 6. díl Zápisník jednoho dinosaura 3 – Výzva tajemného kloboukového semináře 13 otázek pro profíky Enid Bloom: „Musím říct, že mi to otevřelo oči.“ Hog v kocke 17 – Kagíci Sprosté slovo na šest? Příčná kombinatorika 2024 – Co nás čeká a nemine I. Silvestrovské hemzulky Hog v kocke 16 – Vánoční smíchmajstr Vánoce, Vánoce, přicházejí Vánoční pohyblivé obrázky II – seriály Mrzimorský vánoční playlist Trimeles na cestách – kam za vánoční atmosférou? Vánoční pohyblivé obrázky Hog v kocke 15 – Školní rok v plném proudu Velká vánoční stávka Zápisník jednoho dinosaura 2 – Paměť není, co bývala Mrzimor získal magíka s názvem „Veselá kopa“ Vánoční dárky za hubičku DIY – 5. díl Cesta za pokladem ZS24 Pohřešuje se! Pomoz zatoulaným strašidlům najít cestu domů Last minute halloweenský kostým v Hog stylu Halloweenská křížovka plná (nejen) strašidel Moudra z čarostavů Podzimní tvoření DIY – 4. díl Luna Goshawk: „Očakávania boli, zatiaľ sa mi plnia a možno aj prevyšujú.“ Zápisník jednoho dinosaura – Rozmrazená, ale plešatá

17. číslo (30.10.2007), Archiv 2005–2009

Letitia te Tiba o zahraniční stáži

Jak jistě všichni víte, v loňském školním roce na naší škole nebyla přítomná paní profesorka Letitia te Tiba. Madam Letti využila příležitosti vycestovat na zahraniční kouzelnickou univerzitu. Teď se nám po roce vrátila pěkně opálená zpět, tak jsem se rozhodla, že s ní udělám krátký rozhovor. Madam Letti byla tak hodná a udělala si na mě chvilku čas.
Dobrý podvečer madam Letti, jsem ráda, že jste souhlasila, že se mnou uděláte rozhovor pro náš kolejní časopis. Vrátila jste se z roční zahraniční stáže, můžete mi říct, jakou zemi nebo země jste vlastně navštívila na jakých vzdělávacích institucích jste pobývala?
Radostný deň aj vám :) Rada sa podelím o svoje zážitky a skúsenosti. Chcela som si rozšíriť si vzdelanie v oblasti fortunacie a práce s mládežou. Preto som sa prihásila na čarovnú univerzitu Bubu Malaiga v Mali v Afrike.

Můžete čtenářům prozradit, kde se Vám v Mali líbilo nevíc?
Mali je veľká krajina. Veľkú časť jej rozlohy zaberajú púšte a práve v púšti sú najväčšie územia obývané čarodejníckou verejnosťou. Čarodejnícke spoločenskvá využívajú svoje schopnosti prežitia v podmienkach, ktoré sú pre muklov zvlášť náročné. Páčil sa mi systém šetrného zavlažovania pomocou aguahua (sú to nejaké očarované trubky, ktoré vedú vodu z hlbokých studní a dokážu ju presne dávkovať, aby ani kvapka nevyšla nazmar) Príjemné boli prechádzky v umelecky pestovaných pieskových záhradách, alebo návštevy safari, kde som sa stretla s pieskovým bubu, či piesočníčkom. Zaujímavá bola návšteva zábavného parku so simuláciou piesočnej búrky… Ale asi najviac som sa tešila z cekového spoznávania krajiny a ľudí v nej.

Zmínila jste se, že jste se setkala s písečným bubu a písečníkem. Jak si mám tato stvoření představit, jsou něčím nebezpečná?
Obe sú to milé stvorenia. Aj keď bubu niekedy naháňa strach. Často sa pohybuje v piesočných dunách, alebo letí vzduchom počas piesočnej búrky. V niektorých kmeňoch pretrváva povera, že môže počas búrky uniesť kozičku, alebo aj malé dieťa, ak na neho nedajú rodičia pozor. Ale v skutočnosti za tieto nešťastia nie je zodpovedný bubu. Živí sa drobnými živočíchmi, ktoré nachádza ukryté v piesku pred horúcim slnkom.
Piesočník v niečom pripomína hrabáka. Žije zahrabaný v piesku a aj jeho sfarbenie je dokonale prispôsobené tomu, aby splynul s okolitou piesočnou krajinou. Celé dni prehrabáva piesok a hľadá poklady. Pokiaľ by ste mali topánky ozdobené kovovou sponou, je dosť možné, že by vás chytil za nohu a pokúsil sa vás vyzuť, ale inak nebezpečný nie je. V safari sme mu občas hodili mincu, alebo farebné sklíčko, aby sa vynoril z piesku a my sme ho mohli vidieť. Narozdiel od hrabáka, piesočník sa teší z každej ligotavej ozdoby.

Absolvovala jste zahraniční stáž, o co jste si při ní rozšířila svůj obzor? Mají v zahraničí nějaké jiné metody výuky, než u nás?
V Afrike vo všeobecnosti viac dbajú na prirodzené vlohy a hybné sily človeka. Viac využívajú to, čo v človeku je, jeho prirodzený naturel. V školách sú slobodnejší od mnohých predpisov a nariadení, ale zároveň viac dbajú na dodržiavanie zvyklostí a rituálov. Iným slovom, študenti uznávajú autoritu profesora s absolutnou samozrejmosťou a ten má viac menej voľnú ruku v tom, ako vedie vyučovanie. Samozrejme, pre učiteľa je absolutnou autoritou riaditeľ a tak ďalej.
Zdá sa mi, že sú hodiny viac prispôsobené osobnosti profesora i žiaka a hlavne, výuka je tam oproti európskej kultúre priam naplnená emóciami.

Účastnila jste přednášek jako přednášející?
Nie, naopak. Princíp výuky spočíval v poznávaní role študenta. To znamená, že sme sa väčšinu času venovali empatickým cvičeniam. Vžívali sme sa postupne do role rôznych tvorov, no ja som najviac času trávila spoznávaním života študentov. Ako sa cítia v rôznych situáciach a podobne. Skrátka, aby som vedela v praxi študentom lepšie porozumieť a viesť vyučovanie tak, aby bolo pre nich čo najviac prínosné.

Hodláte své nově nabyté zkušenosti nějak uplatnit na naší škole? Budete z nových poznatků vycházet při své výuce?
Určite, mnohé skúsenosti, ktoré som nadobudla použijem. Veď hlavným úmyslom môjho štúdia bolo získať poznatky a zručnosti, ktoré by mi pomohli lepšie porozumieť študentom a viesť výuku tak, aby im lepšie vyhovovala. Verím tiež, že niektoré poznatky využijem aj pri rozhodovaní o celkovom fungovaní školy v školskej rade.

Stýskalo se Vám po nás aspoň trochu nebo byl Váš program tak nabitý, že to stek ani nezbyl čas?
Máte pravdu, program bol tak zaujímavý a naplnený, že som takmer ani nemala čas pomyslieť na to, ako mi chýbate ;) Ale boli chvíľky, keď som si večer unavená sadla na rohož, zavrela oči a zatúžila som byť vo svojom žlto-fialovom kabinete, či čierno-žltej kolejní miestnosti. Ale musím povedať, že správami z domova som bola bohato zásobená. Bola som v stálom kontake s vašim kolejním, kolegom Reninom, ktorý ma oboznámoval so všetkými novinkami. Okrem toho som sa veľmi často mohla tešiť z mnohých sov, čo mi chodili od študentov, či kolegov.

Nám jste také chyběla, ale naštěstí to rychle uteklo. Děkuji za čas, který jste si našla pro náš rozhovor. Doufám, že se Vám povede nový zkušenosti zúročit ;) Chtěla byste nazávěr popřát něco svým studentům?
Áno, všetkým mrzimorským, ale nie len mrzimorským želám, aby sa im darilo napĺňať naše mrzimorské heslo: Priateľsky, s nádejou a úsmevom.
Želám vám radostné dni a pokojné noci :)

Napište k tomuto příspěvku komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*